
1

23 - 29 May 2022 Weekly Journal of Press

The Faces from China’s Uyghur Detention 
Camps

By John Sudworth, BBC, 2022-05-24

Thousands of photographs from the heart 
of China’s highly secretive system of mass 
incarceration in Xinjiang, as well as a shoot-
to-kill policy for those who try to escape, are 
among a huge cache of data hacked from 
police computer servers in the region.
The Xinjiang Police Files, as they’re being 
called, were passed to the BBC earlier 
this year. After a months-long effort to 
investigate and authenticate them, they can 
be shown to offer significant new insights 
into the internment of the region’s Uyghurs 
and other Turkic minorities.
Their publication coincides with the recent 
arrival in China of the United Nations Human 
Rights Commissioner, Michelle Bachelet, for 
a controversial visit to Xinjiang, with critics 
concerned that her itinerary will be under 
the tight control of the government.
The cache reveals, in unprecedented detail, 
China’s use of “re-education” camps and 

formal prisons as two separate but related 
systems of mass detention for Uyghurs - and 
seriously calls into question its well-honed 
public narrative about both.
The government’s claim that the re-
education camps built across Xinjiang since 
2017 are nothing more than “schools” is 
contradicted by internal police instructions, 
guarding rosters and the never-before-seen 
images of detainees.
And its widespread use of terrorism charges, 
under which many thousands more have 
been swept into formal prisons, is exposed as 
a pretext for a parallel method of internment, 
with police spreadsheets full of arbitrary, 
draconian sentences.
The documents provide some of the strongest 
evidence to date for a policy targeting almost 
any expression of Uyghur identity, culture or 
Islamic faith - and of a chain of command 
running all the way up to the Chinese leader, 



2

23 - 29 May 2022Weekly Journal of Press

Xi Jinping.
The hacked files contain more than 5,000 
police photographs of Uyghurs taken 
between January and July 2018.
Using other accompanying data, at least 
2,884 of them can be shown to have been 
detained.
And for those listed as being in a re-education 
camp, there are signs that they are not the 
willing “students” China has long-claimed 
them to be.
Some of the re-education camp photos show 
guards standing by, armed with batons.
Yet claims of coercion have been consistently 
denied by China’s most senior officials.
“The truth is the education and training 
centres in Xinjiang are schools that help 
people free themselves from extremism,” 
Foreign Minister Wang Yi said in 2019.
Many have been detained just for ordinary, 
outward signs of their Islamic faith or for 
visiting countries with majority Muslim 
populations.
With the threat of physical force again visible 
in the background, this woman’s photo 
highlights the widespread use of “guilt by 
association”.
Documents describe her son as having “strong 
religious leanings” because he doesn’t drink 
alcohol or smoke. As a result, he was jailed 
for 10 years on terrorism charges.
But she appears on a list of “relatives of the 
detained” - among the thousands placed 
under suspicion because of the “crimes” of 
their families.
This composite image contains 2,884 
photographs of detainees from the cache.
The photos provide a unique visual record 
of the way whole swathes of Uyghur society 
have been swept up - into both camps and 
prisons - person by person.

The youngest, Rahile Omer, was only 15 at 
the time of her detention.

The oldest, Anihan Hamit, was 73.
The Xinjiang Police Files - the title being used 
for the cache by a consortium of international 
journalists of which the BBC is part - contain 
tens of thousands of images and documents.
They include classified speeches by senior 
officials; internal police manuals and 
personnel information; the internment 
details for more than 20,000 Uyghurs; and 
photographs from highly sensitive locations.
The source of the files claims to have hacked, 
downloaded and decrypted them from 
a number of police computer servers in 
Xinjiang, before passing them to Dr Adrian 
Zenz, a scholar at the US-based Victims of 
Communism Memorial Foundation who has 



3

23 - 29 May 2022 Weekly Journal of Press

previously been sanctioned by the Chinese 
government for his influential research on 
Xinjiang.
Dr Zenz then shared them with the BBC, 
and although we were able to contact the 
source directly, they were unwilling to reveal 
anything about their identity or whereabouts.
None of the hacked documents is dated 
beyond the end of 2018, possibly as the 
result of a directive issued in early 2019 
tightening Xinjiang’s encryption standards. 
That may have placed any subsequent files 
beyond the reach of the hacker.
Dr Zenz has written a peer-reviewed paper 
on the Xinjiang Police Files for the Journal of 
the European Association for Chinese Studies 
and he has placed the full set of detainee 
images and some of the other evidence 
online.
“The material is unredacted, it›s raw, 
it›s unmitigated, it›s diverse. We have 
everything,” he told the BBC.
“We have confidential documents. We 
have speech transcripts where leaders 
freely talk about what they really think. We 
have spreadsheets. We have images. It›s 
completely unprecedented and it blows 
apart the Chinese propaganda veneer.”
The Xinjiang Police Files contain another 
set of documents that go even further than 
the detainee photographs in exposing the 
prison-like nature of the re-education camps 
that China insists are “vocational schools”.
A set of internal police protocols describes 
the routine use of armed officers in all areas 
of the camps, the positioning of machine 
guns and sniper rifles in the watchtowers, 
and the existence of a shoot-to-kill policy for 
those trying to escape.
Blindfolds, handcuffs and shackles are 
mandatory for any “student” being 
transferred between facilities or even to 

hospital.
or decades, Xinjiang has seen a cycle of 
simmering separatism, sporadic violence 
and tightening government control.
But in 2013 and 2014, two deadly attacks 
targeting pedestrians and commuters in 
Beijing and the southern Chinese city of 
Kunming - blamed by the government on 
Uyghur separatists and radical Islamists - 
prompted a dramatic shift in policy.
The state began to see Uyghur culture itself 
as the problem and, within a few years, 
hundreds of giant re-education camps began 
to appear on satellite photos, to which 
Uyghurs were sent without trial.
Xinjiang’s formal prison system has also been 
massively expanded as another method for 
controlling Uyghur identity - particularly in 
the face of mounting international criticism 
over the lack of legal process in the camps.
It is in a set of 452 spreadsheets that this dual 
approach is most starkly exposed, complete 
with the names, addresses and ID numbers 
of more than a quarter of a million Uyghurs 
- showing which of them has been detained, 
in which type of facility and why.
They paint a picture of relentless internment 
in both camps and prisons, with row upon 
row documenting the prejudicial prying 
of Chinese officials sent deep into Uyghur 
society - backed with big data surveillance 
tools – to arbitrarily detain at will.
There are countless examples of people 
being punished retrospectively for “crimes” 
that took place years or even decades ago 
- with one man jailed for 10 years in 2017 
for having “studied Islamic scripture with his 
grandmother” for a few days in 2010.
Many hundreds are shown to have been 
targeted for their mobile phone use - mostly 
for listening to “illegal lectures” or having 
encrypted apps installed.



4

23 - 29 May 2022Weekly Journal of Press

Others are punished with up to a decade in 
prison for not using their devices enough, 
with well over a hundred instances of “phone 
has run out of credit” being listed as a sign 
that the user is trying to evade the constant 
digital surveillance.
The spreadsheets show how lives are sifted 
in search of the slightest of pretexts, which 
are turned into the broadest of charges - 
“picking quarrels” or “disturbing the social 
order” - and then punished as serious acts 
of terrorism; seven years, 10 years, 25 years, 
the columns of sentences stretch on and on.
If the terrorism label is ever justly applied, 
it’s impossible to discern among a sea of data 
pointing to the internment of a people not 
for what they’ve done, but for who they are.
Tursun Kadir’s spreadsheet entry lists some 
preaching and studying of Islamic scripture 
dating back to the 1980s and then, in more 
recent years, the offence of “growing a beard 
under the influence of religious extremism”.
For this, the 58 year old was jailed for 16 
years and 11 months. Photographs in the 
cache show him both before and after the 
Chinese state determined his expression of 
Uyghur identity to be illegal.
Even for those not in a camp or prison, the 
Xinjiang Police Files reveal the gruelling 
impact of such high levels of scrutiny and 
surveillance.
The images show that Uyghurs still living 
in their homes were summoned in large 
numbers to be photographed, with the 
associated image timestamps showing 
whole communities - from the very elderly 
to families with young children - called into 
police stations at all hours, including in the 
middle of the night.
A similar file-naming system as that used for 
the photos taken in the camps and prisons 
suggests a possible common purpose - a 
huge facial recognition database that China 

was building at the time.
It’s hard to tell whether their faces betray the 
knowledge of the camps, into which many 
thousands were already disappearing, but 
the accompanying spreadsheets make the 
danger all too clear.
Five months after their police photos were 
taken in 2018, husband and wife Tursun 
Memetimin and Ashigul Turghun were sent 
to a detention centre after being accused of 
having “listened to a recording of an illegal 
lecture” on someone else’s mobile phone six 
years earlier.
Two of their three daughters’ photographs 
are also in the hacked files - Ruzigul Turghun, 
who was 10 at the time of their parents’ 
disappearance - and Ayshem Turghun, who 
was six.

The spreadsheets give few details about the 
fate of such children whose parents have 
both been detained.
It’s likely a significant number have been 
placed into the permanent, long-term care 
of a system of state-run boarding schools 
built across Xinjiang at the same time as the 
camps.
In fact, the closely shaved hair visible in so 
many of the images of children is a sign, 
overseas Uyghurs have told the BBC, that 
many are already made to attend such 
schools at least during weekdays, even if still 
under the care of one or both parents.
The photographs give human form to 



5

23 - 29 May 2022 Weekly Journal of Press

a policy designed to deliberately target 
Uyghur families as a repository of identity 
and culture and - in China’s own words - to 
“break their roots, break their lineage, break 
their connections, break their origins”.
As well as exposing the inner workings of 
China’s system of incarceration more clearly 
than ever before, the Xinjiang Police Files 
provide fresh clues about its scale.
Most of the spreadsheets relate to a county 
in southern Xinjiang, known as Konasheher 
in Uyghur, or Shufu in Chinese.
An analysis of the data by Dr Zenz shows 
that in just this one county, a total of 22,762 
residents - more than 12% of the adult 
population - were in either a camp or a prison 
in the years 2017 and 2018.
If applied to Xinjiang as a whole, that figure 
would mean the detention of more than 1.2 
million Uyghur and other Turkic minority 
adults - well within the broad range of 
estimates made by Xinjiang experts, which 
China has always dismissed.
working with a consortium of 14 media 
organisations from 11 countries, the BBC 
has been able to authenticate significant 
elements of the Xinjiang Police Files.
Uyghurs living in Europe and the US were 
asked for the names and ID numbers of their 
missing relatives back home in Xinjiang. 
Multiple matches in the spreadsheet data 
were discovered, providing firm evidence 
that the information contains real people.
The BBC also asked Professor Hany Farid, an 
image-forensics expert at the University of 
California at Berkeley, to examine a subset of 
the photographs of Uyghur detainees.
He found no evidence that the images had 
been fabricated, with none of the usual tell-
tale signs found in computer synthesised 
“deep fakes” nor any other indication of 
malicious, digital manipulation.

A strange effect visible on the edges of some 
of the images - as if they’ve been copied and 
then rotated slightly - can be explained in a 
way that also lends weight to the idea that 
they form part of China’s huge surveillance 
network in Xinjiang.
The glitches, Prof Farid believes, are likely 
to be the result of a commonly-used 
standardisation process for facial recognition 
databases, where any portraits that are 
slightly offset are automatically rotated to 
align the eyes with the horizontal.
“This is, of course, a completely innocuous 
manipulation,” he concluded in a written 
report for the BBC.
Further authentication can be provided 
by arranging the images in order of their 
accompanying timestamps and then 
observing the common details visible in the 
background, which show them to have been 
taken in real time and in real places.
After approaching the Chinese government 
for comment about the hacked data, with 
detailed questions about the evidence it 
contains, the media consortium received a 
written response from the Chinese Embassy 
in Washington DC.
“Xinjiang related issues are in essence about 
countering violent terrorism, radicalisation 
and separatism, not about human rights or 
religion,” the statement said, adding that 
the Chinese authorities had taken “a host of 
decisive, robust and effective deradicalisation 
measures”.
“The region now enjoys social stability and 
harmony as well as economic development,” 
it went on, saying that these things offer 
“the most powerful response to all sorts of 
lies and disinformation on Xinjiang”.
But there was no response to any of the 
specific evidence in the cache.
The Xinjiang Police Files contain another 



6

23 - 29 May 2022Weekly Journal of Press

set of unique photographs that appear to 
only further highlight the extreme levels of 
physical control that Uyghurs are subjected 
to in the attempt to forcibly reengineer their 
identity.
The hacked files contain a number of 
speeches from high-ranking Party officials 
that allow an insight into the mindset behind 
the policies, as well as some of the clearest 
evidence so far for where responsibility 
ultimately lies.
In a speech, stamped as “classified” and 
delivered by Zhao Kezhi, China’s Minister for 
Public Security, on a visit to Xinjiang in June 
2018, he suggests that at least two million 
people are infected with “extremist thought” 
in southern Xinjiang alone.
Peppered with references to President 
Xi Jinping, the speech heaps praise on 
the Chinese leader for his “important 
instructions” for the construction of new 
facilities and an increase in funding for 

prisons to cope with the influx in detainees 
necessary to reach that two million target.
And if the mass internment of Xinjiang’s 
Uyghurs and other Turkic minorities really 
does flow from orders given by the Chinese 
leader, then there are hints too about the 
kind of timeframe he has in mind.
The cache contains another secret speech, 
delivered in 2017 by Chen Quanguo - until 
recently Xinjiang’s hardline Communist Party 
secretary.
“For some, even five years re-education 
may not be enough,” he tells his audience of 
senior military and police cadres, a seeming 
admission that for as long as any Uyghur 
continues to feel a loyalty to identity or faith 
at least as strong as to the Party, there’s no 
end in sight.
“Once they are let out, problems will 
reappear, that is the reality in Xinjiang,” he 
says.



7

23 - 29 May 2022 Weekly Journal of Press

On May 25, the UN news office reported  that 
UN High Commissioner for Human Rights 
Michelle Bachelet held a “valuable” meeting 
with China’s president Xi Jinping, but still no 
valuable words were seen in related tweets 
of Bachelet’s office.   
Two days before, Ms. Bachelet had 
announced that her visit to China would not 
be an investigation. It was a remarkable show 
of sincerity, acknowledging a surrender. But 
it was too late.
Why didn’t she mention this on March, when 
she get permission to visit China, or at least 28 
days before, when her advance team arrived 
in China? Why did she give a false signal to 
the world, including to oppressed people, by 
repeatedly anticipating an unfettered and 
meaningful investigation before making a 
U-turn to a “no investigation” point?
I find it highly irresponsible. Ms. Bachelet 
acknowledged her own weakness and 
declared her unwillingness to investigate 
after the trip was in motion. Many Uyghurs 
abroad issued statements and attended 
rallies with the expectation of obtaining 
information about their missing relatives. 
She should know what the cost of these 
actions would be to their relatives in the 
camps and jails.
According to reports, Ms. Bachelet has been 
negotiating with Beijing since September 
2018 for a visit to “Xinjiang,” requesting the 
opportunity to conduct an unfettered and 
meaningful investigation. She was given 
permission in March of this year to conduct 

her investigation. After her March statement, 
Chinese officials emphasized that the visit 
should be a “friendly” exchange of views, 
not an investigation. It seems that her office 
accepted China’s disguised ultimatum.
That is why, to date, the course of Ms. 
Bachelet’s visit has been kept secret 
from the international community. This 
approach does not follow the true mission 
and working principles of the Office of the 
UN High Commissioner for Human Rights 
(OHCHR). Ms. Bachelet is not meeting with 
representatives of the affected parties, 
including Uyghur activists, camp witnesses, 
and human rights organizations and experts 
who are concerned about the situation in 
the region.
The OHCHR has not released a report despite 
calls from international organizations. What 
is the OHCHR waiting for? Are they waiting 
for China to finish hosting their visitors, 
just as they allowed China to finish hosting 
the Beijing Winter Olympics, complete the 
Belt and Road Plan, and even continue the 
Uyghur genocide? 
According to Bloomberg, Ms. Bachelet’s 
claim that there will be “no investigation” is 
an attempt to manage expectations of her 
landmark visit to China.
The documents Ms. Bachelet has been 
hiding for a year should have already proven 
that what is going on in the Uyghur region 
is far beyond a human rights “problem”; 
it is genocide. The Uyghur situation has 
been declared a genocide by eight Western 

The Bachelet Visit: A Disappointed Uyghur’s 
View

By Kok Bayraq, Bitter Winter, 2022-05-27



8

23 - 29 May 2022Weekly Journal of Press

countries, and more than 30 countries have 
condemned  China’s Uyghur policy in UN 
meetings.
The Uyghur Tribunal in the UK has already 
issued a  judgment of genocide after spending 
more than a year working with more than a 
dozen independent judges, 30 experts, and 
200 witnesses, which included a review of 
reports issued by international experts and 
their organizations before and after the 
tribunal. Ms. Bachelet is supposed to know 
how many relatives living abroad are eager 
to obtain information about the victims and 
how many of their relatives in the Uyghur 
region have already been interrogated, 
harassed, and even taken to black cells for 
the statements they made and the activities 
in which they participated abroad.
However, if the visit is not to conduct an 
investigation, why is Ms. Bachelet going? 
For tourism? A wedding, perhaps? Just few 
days before, Ms. Liz Throssell, OHCHR’s 
spokeswoman had said the visit would be 
focused on Xinjiang. To that, we must ask, 
if there will be no “investigation,” why? To 
give advice or get a lesson from Chinese 
authorities on how to commit genocide?
“She [Ms. Bachelet] will be meeting high-level 
government officials,” the spokeswoman 

said. To discuss what, exactly?
To those who were watching, spokeswoman 
Throssell’s May 17 statement smelled of 
surrender: “The purpose of [the] visit is really 
… a dialogue with the Chinese government, 
with the Chinese authorities on a range of 
domestic, regional, and global human rights 
issues,” the statement read.
In any investigation, a dialogue is not a goal; 
it is a means. The dialogue gains importance 
with what is being said and what is being 
asked.
The brief seven-day visit that is planned and 
the plethora of general topics mentioned in 
the statement make it clear that this visit is 
a formality rather than a sincere attempt to 
solve an issue.
A series of statements issued since March of 
this year about the visit and the hidden agenda 
indicate that the original vital objective of 
the investigation was abandoned. These 
actions prove that the OHCHR has agreed 
to close their eyes and will not discuss the 
genocide during Ms. Bachelet’s visit, forcing 
her to acknowledge her weakness.
How can Ms. Bachelet ignore the crying 
and pleading of the victims of this genocide 
and ignore the calls of more than 200 
organizations? Why can’t she conduct 
an independent investigation? Is there 
something we are not told?
The world clearly knows that China is strong, 
stubborn, and evil. It is committing genocide, 
and an investigation is needed. If an official 
is not strong enough to insist that dictators 
who commit genocide must be stopped, 
perhaps she should not chair the OHCHR. 
And she should not just “tour” a place where 
genocide is occurring either.



9

23 - 29 May 2022 Weekly Journal of Press

Google and YouTube often give Chinese state 
propaganda outlets high rankings in searches 
on hot-button political issues — including 
denials of the abuse of Muslims in Xinjiang 
and conspiracy theories that the coronavirus 
originated in a US military lab, according to a 
new study. 
Chinese state sources also rank highly on 
Microsoft Bing searches about controversial 
issues, according to the report published 
Friday by the Brookings Institute and the 
Alliance for Securing Democracy. 
“China has exploited search engine results 
on Xinjiang and COVID-19, two subjects 
that are geopolitically salient to Beijing,” the 
researchers said. 

News searches on Google and Bing for 
“Xinjiang” — the Chinese region where 
China has locked up an estimated more than 
one million Uyghurs and other Muslims in 
what critics say amounts to a genocide — 
have included a Chinese state-backed source 
within the top 10 results in 88% of searches, 
according to the study. 
On YouTube, a whopping 98% of Xinjiang 
searches showed a Chinese government-
backed video in the top 10 results, the study 
said. The researchers conducted the study by 
searching the terms over a 120-day period. 
“Google actively works to combat 
coordinated influence and censorship 
operations while also protecting access to 

China’s Propaganda Ranks Highly on Google, 
Youtube Searches: Study
By Theo Wayt, New York Post, 2022-05-27



10

23 - 29 May 2022Weekly Journal of Press

Contact Us:
Adres: Kartaltepe Mah. Geçit Sok. No: 6 Dükkan: 2 
Küçükçekmece / İSTANBUL
Tel:    +90  212 540 31 15   Gsm: +90 553 895 19 33
+90 541 797 77 00           info@turkistanmedia.com

information and free expression online,” a 
Google spokesperson said in a statement to 
The Post. “Third party research shows that 
Google Search consistently returns high 
quality results, especially compared to other 
search engines.”
In addition to denying abusing Muslims in 
Xinjiang, Chinese state media outlets have 
also aggressively pushed unfounded theories 
that the coronavirus pandemic originated in a 
US military lab. Many of these center around 
a base in Maryland called Fort Detrick that 
previously hosted the US’ biological weapons 
program.
In searches for “Fort Detrick” on YouTube, 
an average of five Chinese state-sponsored 

videos showed up within the top 10 results, 
the researchers said. News searches for 
“Unit 731,” another term related to the 
theory that the coronavirus leaked from a US 
lab, are also reportedly full of Chinese state-
sponsored results. 
Google said that it gives users disclaimers 
on YouTube with context about sources of 
information, including telling users when 
media outlets are sponsored by governments.
While the researchers didn’t examine 
search results related to Russia’s invasion of 
Ukraine, they argued that the online reach 
of Chinese state sources is troubling because 
they are “channeling Kremlin talking points 
to audiences around the world.”


